jsa

Wstęp do pracy licencjackiej, ale też inżynierskiej, magisterskiej i dyplomowej, jest kluczowym elementem, który stanowi swoistą zapowiedź i wprowadzenie do całej pracy. Jego rolą jest nie tylko przedstawienie tematu, ale także ukazanie znaczenia problematyki, celów badawczych oraz ogólnej struktury pracy. Przygotowanie wstępu wymaga jasnego i spójnego przedstawienia wszystkich istotnych aspektów pracy, co stanowi nieodłączną część pisania dyplomowego. Dobrze skonstruowany wstęp nie tylko wprowadza czytelnika w temat, ale również pozycjonuje pracę w kontekście naukowym i badawczym.

Dlaczego temat jest ważny?

Wstęp powinien rozpocząć się od uzasadnienia wyboru tematu. Kluczowe jest, aby odpowiedzieć na pytanie: dlaczego temat pracy jest ważny? Czy jest to aktualna problematyka, czy odnosi się do istotnych zjawisk społecznych, ekonomicznych, czy technologicznych? Powinieneś podkreślić, dlaczego temat jest interesujący i jakie ma praktyczne lub teoretyczne znaczenie.

Charakter pracy – teoretyczny czy empiryczny?

Kolejnym krokiem jest wskazanie charakteru pracy. Czy jest to analiza teoretyczna, oparta na literaturze przedmiotu, czy też empiryczna, oparta na przeprowadzonych badaniach? W przypadku prac empirycznych warto dodać krótką informację na temat metodologii badań, np. jakie metody badawcze zostały zastosowane i jakie były źródła danych.

Struktura pracy – co zawierają poszczególne rozdziały?

Wstęp powinien zawierać przegląd struktury pracy. W kilku zdaniach opisujesz, ile rozdziałów zawiera praca, i co znajduje się w poszczególnych częściach. Możesz opisać, co zostało przedstawione w rozdziale teoretycznym, a co w rozdziale badawczym lub analitycznym. Dobrze jest także wspomnieć o najważniejszych podrozdziałach i o tym, jakie zagadnienia są w nich poruszane.

Cel i hipotezy badawcze

Następnie, we wstępie powinno znaleźć się miejsce na określenie głównego celu badawczego oraz kluczowych hipotez. To bardzo ważny element, ponieważ już na początku czytelnik musi wiedzieć, do czego dążysz w swojej pracy i jakie pytania chcesz odpowiedzieć.

Wykorzystane metody i źródła

Jeśli praca opiera się na badaniach, warto wskazać, jakie narzędzia psychometryczne zostały wykorzystane oraz skąd pochodziły dane, na których się opierasz. W przypadku prac teoretycznych można podać kluczowe ustawy lub inne dokumenty prawne, które były analizowane, oraz autorów, na pracach których bazowałeś.

Najczęstsze błędy we wstępie

Podczas pisania wstępu należy unikać kilku typowych błędów, takich jak: pominięcie informacji o strukturze pracy, mieszanie czasu przeszłego z przyszłym, nadmiernie długie rozważania, czy stosowanie pierwszej osoby liczby pojedynczej (chyba że promotor to dopuszcza).

Przykładowa konstrukcja wstępu

Wstęp do pracy dyplomowej zazwyczaj składa się z następujących elementów:

  1. Przedstawienie tematu i jego znaczenia.
  2. Wskazanie charakteru pracy (teoretyczny lub empiryczny).
  3. Krótki przegląd poszczególnych rozdziałów.
  4. Cel i hipotezy badawcze.
  5. Informacje o metodologii oraz wykorzystanych źródłach.

Pisząc wstęp, pamiętaj, że jego objętość powinna być proporcjonalna do całości pracy – zazwyczaj wynosi od 1 do 2 stron.

Wstęp do pracy licencjackiej i magisterskiej z pedagogiki – zwroty

  • Badanie zostało oparte na autorskim kwestionariuszu…
  • W badaniach wykorzystano analizę dostępnych dokumentów…
  • Dokonano opisu podstawy programowej dla…
  • Porównano efektywność różnych metod nauczania, takich jak…
  • Placówka edukacyjno-wychowawcza objęła swoją opieką dzieci w wieku…
  • Na podstawie literatury wyodrębniono wskaźniki dla zmiennych… i stworzono autorski kwestionariusz…
  • Rezultaty badań przedstawiono w formie graficznej, wykorzystując wykresy…
  • Zestawiono wyniki badań ankietowych z wynikami analizy dokumentów placówki…

Wstęp do pracy magisterskiej z prawa – zwroty

  • Przeanalizowano zmiany w kodeksie… dotyczące definicji pojęcia…
  • Oprócz analizy przepisów prawnych szczegółowo omówiono orzecznictwo Sądu Najwyższego w kwestii…
  • Przedstawiono zarówno to, jak polskie prawo określa… oraz w jaki sposób postępowania w sprawach przestępstw są prowadzone…
  • Przeanalizowano dane zagadnienie w kontekście regulacji prawnych Unii Europejskiej…
  • Omówiono międzynarodowe regulacje dotyczące…
  • Wśród aktów prawnych regulujących… znajdują się… które omówiono w jednym z rozdziałów…

Wstęp do pracy magisterskiej z pielęgniarstwa – zwroty

  • Ryzyko zachorowania na… rośnie wraz z wiekiem pacjenta…
  • W ostatnich latach odnotowano wzrost zachorowań na…
  • Zajęto się problematyką występowania… w grupie pacjentów…
  • Opieka nad pacjentem w zaawansowanym stadium choroby…
  • Opieka nad pacjentami w podeszłym wieku cierpiącymi na…
  • Podkreślono znaczenie edukacji pacjenta w zakresie właściwego odżywiania…
  • Opieka pielęgniarska w tym przypadku obejmuje edukację, działania higieniczne oraz zabiegi…
  • Rola pielęgniarki w procesie opieki nad pacjentem z…

Przykładowy wstęp pracy licencjackiej – pedagogika

Przemoc to zjawisko, które niezmiennie towarzyszy ludzkości i jest obserwowane we współczesnym świecie. Występuje we wszystkich aspektach życia społecznego, a jej korzenie sięgają daleko w historii kultury ludzkiej. To destrukcyjne zjawisko jest obecne niemal w każdej społecznej strukturze, budząc niepokój ze względu na poważne konsekwencje. Przemoc była i jest nieodłącznym elementem funkcjonowania społeczeństw, od dawna przenikając przez różne warstwy i obszary życia społecznego.

Niniejsza praca skupia się na problemie przemocy wśród młodzieży w ośrodkach terapeutycznych. Zjawisko to dotyka coraz większej liczby nieletnich, w szczególności młodzieży z problemami wychowawczymi, która przebywa w takich ośrodkach. Większość zachowań przemocowych ma miejsce w instytucjach, gdzie młodzież powinna podlegać procesowi edukacji i wychowania. Istnieje wiele metod i rozwiązań, które mają na celu ograniczenie przemocy, jednak kluczowe jest systematyczne monitorowanie tych działań, aby w sposób skuteczny przeciwdziałać temu zjawisku.

Praca składa się z dwóch rozdziałów teoretycznych oraz jednego badawczego. Pierwszy rozdział omawia definicje przemocy, jej uwarunkowania, typy oraz sposoby radzenia sobie z przemocą. Drugi rozdział poświęcony jest funkcjonowaniu młodzieżowych ośrodków socjoterapii. Szczególny nacisk położono na zasady funkcjonowania ośrodków oraz zajęcia socjoterapeutyczne, które mają na celu zapobieganie przemocy wśród wychowanków. Omówiono również strukturę oraz metody pracy socjoterapeutycznej z grupą.

Głównym przedmiotem badania jest analiza przemocy w Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii w Puławach oraz próby jej ograniczania. Wybrany temat wynika z aktualności problemu oraz osobistego zainteresowania autora patologiami społecznymi. Wybór tematu podyktowany był także zawodowym doświadczeniem autora oraz rosnącą skalą zjawiska przemocy wśród podopiecznych ośrodków. Celem pracy jest zbadanie przemocy w ośrodkach socjoterapeutycznych jako zjawiska patologii społecznej oraz wskazanie głównych przyczyn, form i możliwości przeciwdziałania temu problemowi.

Główne pytania badawcze w tej pracy to:

  • Jakie czynniki wpływają na przemoc wśród młodzieży?
  • Jakie formy wsparcia społeczno-pedagogicznego mogą pomóc w ograniczeniu przemocy w młodzieżowych ośrodkach socjoterapii?

Do realizacji celu pracy zastosowano różnorodne metody badawcze, w tym analizę, syntezę oraz krytykę źródeł, jak również metody komparatystyczne. Metody dedukcyjne i indukcyjne pozwoliły na wyciągnięcie kluczowych danych z dostępnych materiałów źródłowych.

Badania opierały się na szerokim zakresie metod badawczych i narzędzi, a praca zawiera dogłębną analizę literatury przedmiotu, aktów prawnych oraz artykułów dotyczących przemocy w ośrodkach socjoterapii.

Wśród kluczowych pozycji wykorzystanych w pracy znajdują się takie publikacje jak: „Młodzież i przemoc. Mechanizmy socjologiczno-psychologiczne” autorstwa K. Kmiecik–Baran, „Dzieci i młodzież wobec przemocy i agresji” autorstwa A. Brzezińskiej i E. Hornowskiej, a także „Przemoc i prześladowania w szkole” S. Guerina i E. Hennessy’ego. Podstawą prawną była analiza Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r., dotyczącego placówek wychowawczych i socjoterapii.

Podsumowanie

Wstęp to kluczowy element pracy, który pełni rolę wprowadzenia, prezentując temat, jego znaczenie, cele pracy oraz ogólną strukturę. Powinien zawierać informacje na temat podjętych badań, użytych metod oraz autorów, na których opracowaniach się opierasz. Ułatwia to czytelnikowi zrozumienie, dlaczego wybrany temat jest istotny, oraz daje przedsmak tego, co znajduje się w kolejnych częściach pracy.

Warto rozważyć pisanie wstępu dopiero po ukończeniu części teoretycznej i metodologicznej, co ułatwia spójne i dokładne przedstawienie najważniejszych informacji. Dzięki temu można mieć pewność, że wstęp będzie zgodny z zawartością całej pracy.

Jeśli chodzi o długość wstępu, powinien on być proporcjonalny do całości pracy. Przy standardowej długości pracy wynoszącej 50-70 stron, wstęp zazwyczaj zajmuje od 2 do 3 stron, co pozwala na zwięzłe, ale kompletne wprowadzenie do omawianych zagadnień.

Kliknij, aby ocenić ten artykuł!